.

.

niedziela, 22 lutego 2015

Bezglutenowy burger z bakłażanem zamiast bułki

Karmienie znajomych ze specjalnymi zaleceniami w kwestii jedzenia to zawsze nie lada wyzwanie. Tym razem zmierzyłam się z wyzwaniem pod tytułem "nietolerancja glutenu oraz laktozy". W związku z tym musiałam dopasować burgera tak, aby pozbyć się wszystkiego co zakazane związki X zawiera. 

Chyba największym wyzwaniem było znalezienie zamiennika dla bułki, który z mięsem mielonym i serem będzie dobrze smakował. Postanowiłam spróbować z pieczonym bakłażanem iiii udało się! 
Klasyczną burgerową goudę zamieniłam na twardy ser grana padano, gdyż można go dostać w wersji bezglutenowej. Oczywiście, nie obyło się bez wcześniejszych konsultacji z owym gościem, czy takie składniki mu odpowiadają. Na szczęście wszystko pasowało, a 'wymagający' gość był w pełni usatysfakcjonowany swoim burgerem.
W doprawieniu mięsa pomogłam sobie przepisem na domowe wołowe burgery ze strony kwestiasmaku.com. Oto oryginalny przepis: KLIK!

Składniki:
burger:
  • 150g - 200g mięsa mielonego wołowego
  • 1 łyżeczka pikantnej mieszanki przypraw*
  • 0,5 łyżeczki drobno posiekanego czosnku
  • 1/3 łyżeczki starej skórki z cytryny
  • 1-2 łyżki drobno posiekanej natki pietruszki
*mieszankę zrobiłam sama: chilli cayenne,  słodka papryka, zmielony kmin, pieprz, tymianek, rozmaryn i curry.

bakłażan: 
  • 2 duże plastry bakłażana
  • sól, pieprz
  • 1 mały ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę
  • kawałeczek drobno posiekanego chilli
  • oregano
  • oliwa
sos czosnkowy:
  • 1 jogurt sojowy 200ml
  • 1 ząbek czosnku
  • suszone oregano, bazylia, tymianek
  • sól, pieprz
dodatki:
  • cienko potarty ser grana padano
  • pomidor pokrojony w plastry
  • smażona czerwona cebula
  • ogórek kiszony 

Sposób przygotowania:
Mięso razem z przyprawami dobrze wymieszałam w misce i uformowałam w burgera. Nie użyłam jajka, więc ważnym jest aby mocno pościskać mięso w rękach aby dobrze się zbiło. Włożyłam na ok. 30min do lodówki. 

Następnie zrobiłam sos czosnkowy. Wszystkie składniki wymieszałam z jogurtem i również włożyłam do lodówki na 30 min aby sos nabrał dobrego smaku. 

Bakłażana pokroiłam w plastry, które najpierw posoliłam. Tak przygotowanego bakłażana odłożyłam na 10-15min na bok aby puściły soki. Po upływie czasu koniecznie osuszyć bakłażana ręcznikiem papierowym. W miseczce wymieszałam przeciśnięty przez praskę czosnek, chilli (dodałam 2 cienkie krążki z zasuszonej papryczki), oregano i oliwę. Bakłażany nasmarowałam mieszanką i włożyłam do nagrzanego piekarnika. Piec na górnej półce w piekarniku nagrzanym do 200stopni bądź na funkcji grill. Z każdej strony po 6-7 minut.

W czasie drugich  6-7 minut bakłażana, zabrałam się za burgera oraz cebulkę. Ważne aby dobrze nagrzać patelnię grillową i smażyć bez żadnego oleju/oliwy/masła. Piec ok. 2min z każdej strony tak aby zbrązowiał. Cebulkę pokroić w krążki i smażyć na patelni z odrobiną oliwy. 
Ja swoim gościom dałam możliwość samodzielnego doboru dodatków do burgerów. Burgera serwowałam tylko z serem i bakłażanem, a dodatki takie jak sos, cebula, pomidor i ogórek każdy dobierał sobie sam. 

SMACZNEGO!:)



1 komentarz:

  1. Jeżeli nie jesteśmy pewni co to tego czy mamy alergie na gluten to tutaj znajdziesz laboratorium które specjalizuje się w tego typu testach. Warto je wykonać, dzięki temu będziemy mogli zrobić testy oraz wdrożyć odpowiednią dietę.

    OdpowiedzUsuń